Oldtimer autobus en autocar
De autobus en autocar die in het verkeer gesteld zijn sinds meer dan 25 jaar kunnen ingeschreven worden als old-timers.
De old-timers zijn onderworpen aan een specifieke technische keuring. Deze keuring wordt uitgevoerd voor de eerste inschrijving als old-timer, of voor een inschrijving als old-timer op naam van een nieuwe eigenaar. Na de inschrijving wordt voor het voertuig een specifieke nummerplaat voor old-timers uitgereikt, de plaat "O".
Betrokken voertuigen
De voertuigen die sedert meer dan vijfentwintig jaar in gebruik zijn genomen en die uitgesloten zijn van volgend gebruik:
- commercieel en professioneel gebruik
- woon-werkverkeer en woon-schoolverkeer
- bezoldigd vervoer en met bezoldigd vervoer van personen gelijkgesteld gratis vervoer
- gebruik als werktuig of werkmiddel alsook voor interventieopdrachten
Voor voertuigen uitgerust met rupsbanden wordt het gebruik beperkt tot:
- oldtimermanifestaties
- proefritten binnen een straal van 3 km vanaf de stallingsplaats van het voertuig
STAP 1 - Gedeeltelijke keuring
Old-timers zijn niet aan een volledige maar aan een gedeeltelijke keuring onderworpen. De onderdelen die allerbelangrijkst zijn voor de veiligheid van de inzittenden en van de andere weggebruikers worden nagegaan:
- Identificatie van het voertuig
- Remuitrusting
- Stuurrichting
- Zicht
- Aanwezige lichten, reflecterende inrichtingen en elektrische installaties
- Assen, wielen, banden en vering
- Chassis en met het chassis verbonden delen
- Diverse uitrustingen
- Overlastfactoren (visueel)
STAP 2 - Afgeleverde documenten
Na de keuring worden de volgende documenten afgeleverd :
- Een keuringsbewijs met de vermelding « Dit document geldt niet als technische keuring daar de staat van het voertuig niet is nagezien ».
- Een aanvraag om inschrijving als old-timer. Deze aanvraag moet door de verzekering naar de DIV gestuurd worden.